Olympiáda ľudských práv, Celoštátne kolo (20. - 23. 3. 2013)

19.04.2013 13:10

 

    Spolu s mojim učiteľom „nosky“ Blažejom som sa zúčastnil na celoštátnom kole Olympiády ľudských práv. Môžem povedať, že to bola jedna z mojich najväčších skúseností v živote a vďačím za ňu hlavne svojmu učiteľovi a taktiež  svojej škole. Hoci som častokrát nadával na našu školu, ale na tejto olympiáde som si uvedomil, že mi dala oveľa viac ako som si myslel. Z chlapca, ktorý  bol na základnej škole dosť slabý a mal nie najlepšie známky a vedomosti, táto škola vychovala človeka, ktorý sa prepracoval až do celoštátneho kola olympiády. 

    A teraz k olympiáde. V stredu po príchode sme sa ubytovali v luxusnom hoteli v Liptovskom Jáne, kde nás čakal na uvítanie zaslúžený obed. Čo sa týka obedov a celkovo aj stravy, tak bola vynikajúca. Raňajky boli vo forme švédskych stolov a po obede nás čakal dobrý zákusok a kávička. Prvá skúška ma však čakala hneď poobede a to bolo vyriešenie modelovej situácie. Situáciu sa mi podarilo vyriešiť, aj keď som mal menšie problémy.

    Na ďalší deň som musel obhájiť svoju esej. Obhájil som ju lepšie ako vyriešil modelovú situáciu, dokonca som počul komplimenty od ostatných súťažiacich, ako napríklad „ty musíš ísť do politiky“, alebo „rozprával si ako Matovič“, a to ma dosť potešilo. Za zaslúženú prácu som dostal aj patričnú odmenu a to takú, že som sa mohol ísť okúpať do termálneho bazéna. Po úžasnom kúpeli som sa prichystal na galavečer, kde sa vyhlásili dvanásti finalisti, pričom bolo vyznamenaných aj pár učiteľov, medzi ktorými bol aj môj učiteľ. Medzi finálovú dvanástku som sa nedostal, ale beriem to na aj pozitívne, lebo som si mohol bez stresov užiť zvyšok večera.

    Na ďalší teda poslední deň nás navštívili traja europoslanci, s ktorými sme mali diskusiu. Ešte pred ich príchodom bolo veľké finále, ktoré som s veľkým úžasom sledoval. Posledná časť bola vyhodnotenie esejí a taktiež aj vyhlásenie víťazov.  Ja som nevyhral ani jednu cenu, ale myslím si, že som vyhral oveľa viac. Získal som tu totiž množstvo skúseností do života, krásne kamarátstva a množstvo zážitkov.  Pani Horná povedala hneď na začiatku: „ Víťazi ste všetci tí, ktorí ste sem prišli.“ A mala pravdu.

    Preto odporúčam túto olympiádu úplne každému. Ľudské  práva sa netýkajú iba právnikov, ale všetkých nás, lebo všetci sme ľudia. Pevne verím, že o ľudské práva sa začne zaujímať viac ľudí na našej škole, aby sa aj oni mohli zúčastniť, tak ako ja.

                                                                  Matej Predáč, IV. ročník